Wij gebruiken cookies op deze site om uw gebruikerservaring te verbeteren.

Welke verplichtingen bevat de wet?

Tegen 1 mei 2024

  • U meldt uw last-mile koerierbedrijf aan en betaalt een eenmalige retributie. U kunt deze aanmelding vanaf nu doen via de onlinedienst, waarop u inlogt met de knop ‘Mijn BELparcel’. Op deze website vindt u een up-to-date overzicht van aangemelde ondernemingen.

Tegen 13 mei 2024

  • U stelt een coördinator aan die waakt over de rechten van uw koeriers.

Vanaf 1 juli 2024

  • U respecteert de minimumvergoedingen.

Vanaf 1 augustus 2024

  • U leeft de verplichting na om 6-maandelijks te rapporteren over uw distributieactiviteiten. In de praktijk moet u ten laatste op 31 januari 2025 uw eerste rapport indienen voor het daaraan voorafgaande semester.
  • U start met de registratie van de pakketdistributietijd van uw koeriers.

Vanaf 1 april 2025

  • U geeft informatie over alle opdrachtgevers en onderaannemers waarmee u werkt.

Vanaf 1 juli 2026

  • U respecteert de maximaal toegelaten pakketdistributietijd.

Welke gegevens moet ik aanmelden?

U moet de volgende informatie bij de onlinedienst BELparcel ingeven:

  • De naam en het KBO-nummer (Kruispuntbank van Ondernemingen) van uw bedrijf
  • Een contactpersoon en contactgegevens
  • De startdatum van uw activiteit als last-mile koerierbedrijf
  • Een geldige nationale of communautaire vergunning voor goederenvervoer over de weg (als u er houder van bent)

Voor die aanmelding bent u een eenmalige retributie van 200 euro verschuldigd. Dat bedrag wordt vanaf 1 januari 2025 jaarlijks geïndexeerd.

Binnen een week na ontvangst van de volledige aanmelding ontvangt u de officiële bevestiging van uw aanmelding. U vindt het overzicht van alle aangemelde ondernemingen op deze website.

Halfjaarlijks rapporteren

U meldt op de onlinedienst BELparcel elk halfjaar, ten laatste op 31 januari en 31 juli, de volgende gegevens over het daaraan voorafgaande semester:

  • De naam, het adres en de contactgegevens van uw rechtstreekse onderaannemers.
  • Als u zelf onderaannemer bent, de naam, het adres en de contactgegevens van uw opdrachtgevers.
  • De naam en de contactgegevens van de verplichte coördinator en van de eventuele vervoersmanager of houder van een beroepsbekwaamheidsattest voor expediteurs.
  • Het aantal verdeelde pakketten per rechtstreekse onderaannemer, en de daarvoor betaalde vergoedingen per onderaannemer. Als u zelf onderaannemer bent, dan meldt u het aantal pakketten en de gefactureerde bedragen per opdrachtgever.
  • Het adres van alle distributiecentra.
  • Een korte omschrijving van de geleverde diensten.

Wat is de minimumvergoeding?

De minimumvergoeding voor koeriers is in het leven geroepen om sociale uitbuiting te bestrijden en eerlijke concurrentie te bevorderen.

De minimumvergoeding verschilt naargelang de koerier pakjes bezorgt met een gemotoriseerd voertuig of een fiets.

De minimumvergoeding is de minimale uurvergoeding exclusief btw die u de koerier moet betalen en bevat alle kosten.

De berekening houdt rekening met 4 soorten kosten:

  1. Arbeidskosten
  2. Algemene kosten (bv. administratie)
  3. Vaste voertuigkosten
  4. Energiekosten

U vindt meer informatie op deze website en de website van de FOD Economie, zodra de betreffende uitvoeringsbesluiten gepubliceerd zijn.

Wat is de rol van de coördinator?

Dit zijn de belangrijkste taken van de coördinator:

  • De pakketbezorgers informeren over hun rechten en plichten
  • Een waakzaamheidsplan opstellen
    • om mogelijke risico’s op inbreuken op de pakjeswet en op het arbeids- en socialezekerheidsrecht te identificeren
    • om die risico’s te verhelpen

Er volgt meer informatie op deze website na de publicatie van de uitvoeringsbesluiten.

Vragen?

Hebt u vragen? Ga naar de FAQ-pagina.
Vindt u uw antwoord niet? Neem dan per e-mail contact op met het contactcenter.