Wat is de verplichte tijdsregistratie van pakketbezorgers?
De tijdsregistratie van pakketbezorgers is een wettelijke verplichting die dient om toezicht te houden op de naleving van de minimumvergoeding voor pakketbezorgers in de strijd tegen sociale uitbuiting. Alle ondernemingen die onder de ‘pakjeswet’ vallen, moeten die verplichting naleven.
Uitzondering: de verplichte tijdsregistratie geldt niet wanneer de pakketbezorgingsdienst in België wordt uitgevoerd met een voertuig dat onderworpen is aan het verplichte gebruik van een tachograaf en de naleving van de rijtijden, de onderbrekingen en de rusttijden, conform de verordening (EG) nr. 561/2006 van het Europese Parlement en de Raad van 15 maart 2006.
Welke informatie moet ik aanleveren?
De tijdsregistratie door pakketbezorgingdiensten moet de volgende gegevens bevatten:
- Het INSZ-nummer van de pakketbezorger
- Het statuut van de pakketbezorger: werknemer of zelfstandige
- Het KBO-nummer (Kruispuntbank van Ondernemingen)
- als de pakketbezorger een werknemer is, het ondernemingsnummer van zijn werkgever
- als de pakketbezorger een zelfstandige is, zijn eigen ondernemingsnummer
- De plaats van vertrek en aankomst van de pakketbezorgingsdiensten, onder de vorm van een adres
- Per opdrachtgever, het startuur van de pakketbezorging
- Per opdrachtgever, het voorziene einduur van de pakketbezorging
- Het moment van de tijdsregistratie van de pakketbezorging. Voer de tijdsregistratie in voordat de pakketbezorger start met de ronde. U kunt de registratie wijzigen tot uiterlijk acht uur na het einduur dat u aanvankelijk had ingevoerd.
Hoe de tijdsregistratie invoeren?
Tijdens de beginfase (augustus 2024 – april 2025), mag de tijdsregistratie gebeuren via de onlinedienst BELparcel. Ondernemingen mogen voor de tijdsregistratie hun eigen elektronische systeem gebruiken en de gegevens lokaal opslaan als dat voldoet aan alle voorwaarden die de wet voorziet.
Op de pagina ‘Hoe voer ik de tijdsregistratie uit?’ vindt u de uitvoerige aanwijzingen voor de tijdsregistratie via de onlinedienst BELparcel.
Snel een INSZ-nummer aanvragen voor een buitenlandse pakketbezorger
Bij het registreren van de individuele pakketdistributietijd moet iedere pakketbezorger geïdentificeerd worden op basis van het ‘identificatienummer van de sociale zekerheid’ (INSZ). Dat INSZ is:
- het rijksregisternummer voor inwoners van België
- het BIS-nummer voor niet-inwoners van België
Beschikt uw buitenlandse pakketbezorger nog niet over een INSZ (BIS-nummer)? Dan kan u dat snel voor de betrokkene aanvragen via de beveiligde onlinedienst BelgianIDPro.